Selecteer een pagina

Jordano da Silva Piloto

Creative Strategist and Designer

Jordano da Silva Piloto
jordano.nl
info@jordano.nl 


Groningen, Nederland
0625513333

In deze resumé geef ik een korte impressie van diverse opdrachten waaraan ik de afgelopen zes jaren heb gewerkt. Mocht je nieuwsgierig zijn naar meer? Neem dan contact met mij op.

Opleiding

Communication & Multimedia Design
NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden
Bachelor of Science (BSc)

Bank en verzekeringswezen
Noorderpoort Groningen

VMBO TL
RSG De Borgen Olde Borg Leek

Stage

MediaLAB Amsterdam
2016 – 2017
MediaLAB Amsterdam is een creatieve, interdisciplinaire studio waar studenten en onderzoekers samenwerken aan innovatieve en interactieve onderzoeksprojecten voor creatieve industrieën.

Hier heb ik verdieping opgedaan over conceptontwikkeling, interaction design, Scrum/Agile, HTML, CSS, JavaScript, 3D-printing, laser snijden en interculturele communicatie.

KLM Royal Dutch Airlines
2016 – 2017
Vanuit MediaLAB Amsterdam ben ik bij KLM geplaatst om het project genaamd Data Lighting te leiden in de rol van Product Owner.

Gedurende dit project bestond mijn takenpakket uit het behouden van visie om de projectdoelstellingen te behalen, bepalen van zakelijke waarden van de doelen, prioriteren van de doelen en communiceren met alle stakeholders. Mijn verantwoordelijkheden waren productwaarde maximaliseren en het bijhouden van de backlog.

Traineeship

Sterc Online Agency
2020
Traineeship Strateeg/Digital Consultant

Cursus

High-paced, agile Human-Centerend Design process
Hogeschool van Amsterdam

Pitchen en presenteren
Edo van Santen Pitch Coach en Trainer

Communicatietraining
KPN Groningen

Tools

Illustrator
InDesign
Photoshop
Premiere Pro
After Effects
XD
Apple iWork
Microsoft Office
G Suite
HTML/CSS
WordPress
Asana
Notion
Sibelius

Talen

Nederlands
Voertaal

Papiaments
Moedertaal

Engels
Goed spreken, schrijven en lezen

Duits
Basis spreken, schrijven en lezen

Spaans
Basis spreken, schrijven en lezen

Portugees 
Matig spreken, schrijven en lezen

Resumé

Freelancer Creatief Strateeg en Designer — Startup Falki Day Trips ABC Eilanden
2020 – on hold ivm COVID-19

Voor de stichting en vliegschool Falki Aviation op Curaçao en Bonaire ben ik als partner gevraagd om gezamenlijk een nieuw onderdeel op te zetten. De stichting gaat uitbreiden met nieuwe vliegtuigen waarmee ze rondvluchten en all-in day trips gaan uitvoeren op Aruba, Bonaire en Curaçao.

Naast het ontwerpen van het merk ben ik verantwoordelijk voor de service design en user experience. Dit proces start op de website en stopt pas na een veilige terugkomst op de luchthaven. Door middel van videobellen wordt het project gerealiseerd met stakeholders uit Nederland en Caribisch Nederland.

De rol die ik vervul is vergelijkbaar met de functie marketing en communicatie strateeg. De leiding ligt bij de oprichter van Falki Aviation.

Freelancer Product Owner — Signitt New York
2018 – on hold ivm COVID-19

Signitt helpt klanten aan hun gewenste online reputatie. De regie wordt vanuit een online profiel aangestuurd. Dit profiel bevat onder andere key-proofpoints, artikelen, biografie en contact mogelijkheden. De geheime formule zorgt voor relevantie en autoriteit op internet waardoor er gestuurd kan worden op persoonlijke doelen zoals een nieuw beroepsfunctie. 

Aan dit project werk ik mee als product owner en designer. Ik ben verantwoordelijk voor de planning, kwaliteit en communicatie. Daarnaast zit ik elk sprint review voor en leid ik het feedbackproces tussen de opdrachtgevers en overige freelancers. 

Voor de aansturing heb ik gekozen voor een human-centered aanpak en een Scrum/Agile samenwerking. Op deze manier kan elk teamlid overal ter wereld zelfstandig werken aan zijn/haar onderdeel.

Als designer zorg ik niet alleen voor het grafisch gedeelte, maar verricht ik ook onderzoek en voer ik gebruikerstesten uit ter bevordering van de gebruiksvriendelijkheid en het vertrouwen.  

Freelancer Creatief Strateeg en Designer — Chubb Fire and Security HQ Hamburg
2019

Chubb – voorheen beter bekend als Ajax –  is een toonaangevende dienstverlener op het gebied van elektronische beveiliging, brandbestrijding en alarmcentralediensten.

Ik werd gevraagd om het proces van uitgave en inname van apparatuur voor technici van Chubb te verbeteren. Het project kreeg de naam ‘Project 404’.

Als creatief strateeg ging ik de uitdaging aan om een platform te creëren wat breed gedragen zou worden en aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep.

In het denkproces heb ik diverse methodes en modellen gebruikt om input op te halen bij alle stakeholders. Omdat dit project om gedragsverandering vraagt, is een vluchtig gesprek met de stakeholders niet afdoende. Daarom ging ik actief het veld in om focusgroepgesprekken te houden. Dit vormde het fundament van het nieuwe platform genaamd ‘Appeal’. 

Als basis gebruikte ik Scrum/Agile en Design Thinking. In cycli van drie weken werkte ik aan ideevorming, onderzoek, documentatie, prototype, tests, design en sprint review. Hierdoor was het voor alle stakeholders duidelijk hoever het project was en wanneer zij een contact moment konden verwachten. 

Lead Designer — NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden
2018 – 2019

Voor het lectoraat Circular Plastic was ik lead designer. Ik was verantwoordelijk voor het ontwerpen van het logo en voor alle communicatiemiddelen zoals methodes en handleidingen. Daarnaast hield ik me bezig met het aanschaffen van meubilair en apparatuur.

Als enige creatieveling had ik veel vrijheid. Hierdoor koos ik voor een pragmatische aanpak ‘do-what-needs-to-be-done’.

Freelancer Creative Director — CoolBrands People New York
2017 – on hold ivm COVID-19

CoolBrands People helpt mensen en bedrijven bij het realiseren van hun doelen door middel van storytelling.

Met CoolBrands People heb ik een langlopende samenwerking. Door de jaren heen heb ik diverse functies uitgevoerd. In 2017 ben ik gestart als content manager en was ik verantwoordelijk voor het posten, seeden, tracken en rapporteren van content. Hierop volgde video editing van interviews en aftermovies. 

Op het gebied van web heb ik diverse websites afgeleverd en onderhouden. Kortom, ik heb een uiteenlopende takenpakket waar ik mijn creativiteit goed in kwijt kan. Ondertussen staat de teller boven de vijftig mensen/bedrijven waarvoor ik iets heb mogen betekenen.

Freelance Internal Communication Specialist — KLM Royal Dutch Airlines Amstelveen
2017

Door het succesvol afronden van het project Data Lighting in 2016 kreeg ik het aanbod om als freelancer om aan de slag te gaan bij KLM. Ik werd ingevlogen om het project Winning Way of Working (WWoW) te ondersteunen. De ondersteuning bestond uit het meedenken over een interne campagne waarmee WWoW draagkracht kon winnen onder de werknemers van KLM.

Als lead communication werkte ik nauw samen met de afdeling communicatie en betrokken projectmanagers. Voor dit project gebruikte ik een human-centered aanpak om te onderzoeken, prototypen en presenteren.

Oprichter en CEO — Brandaris Group Groningen
2017 – heden

Brandaris Group is mijn bedrijf waar ik alleen en/of in samenwerking met freelancers uit mijn netwerk grotere projecten mee aanpak.

Na een jaar van intensieve voorbereiding was het in 2017 zover, de oprichting van Brandaris Group. De branding en het bedrijfsconcept zijn door mezelf bedacht en gepitcht in mijn netwerk. 

Bij Brandaris Group zet ik design thinking en behavioural design in, om complexe vraagstukken uit de private en publieke sector aan te pakken. Met innovatieve modellen uit de wereld van design thinking en behavioural design (her)ontwerp ik strategieën, processen, systemen, communicatie, service, cultuur en gedrag. Het einddoel is het realiseren van verbinding tussen mens en systeem. 

Overig

Creatives Across Network
Bestuurslid in 2017 – 2018
Portefeuille voor subsidies, awards en challenges

Pasveerkorps Leeuwarden
Instructie opleiding

L’Exception Wijncursus
Wijnproefcursus

MBTI Persoonlijkheidstype
ESTJ

 

Referentie

Op aanvraag.

Nevenactiviteiten

Medeoprichter en bestuurslid — Traditional Collective Leeuwarden
2015 – heden

Samen met drie andere meesterbreinen uit de muziekwereld had ik het voorrecht om een vereniging op te zetten. Een vereniging is in mijn optiek uitdagender dan een eigen onderneming door de karakter van vrijwilligheid. Het maakt mij des te meer trots omdat, in  eerste jaar twee sponsordeals zijn gesloten met topleveranciers Büchler Trommelbau uit Basel, Zwitserland en Loyal Drums uit Washington DC, Verenigde Staten. 

Na de oprichting volgden er meerdere optredens op top niveau met gedreven professionals, semi-professionals en amateur muzikanten.

Artistiek Leider — Muziekvereniging Noordenveld Roden
2014 – heden

Muziekvereniging Noordenveld, waar het voor mij in 2001 is begonnen als het gaat om muziek. Na jaren actief spelend lid te zijn geweest ben ik op jonge leeftijd begonnen met het geven van muzieklessen. Na enkele tussenjaren ervaring bij het Pasveerkorps in Leeuwarden ben ik gevraagd om artistiek leider te worden.

Het team waarmee ik nauw samenwerk om de klank, uitstraling en koers te bepalen bestaat uit tien personen namelijk: instructeurs, arrangeurs, coördinator en bandmanager. 

Tijdens de artistieke invulling van het programma zit ik de vergaderingen voor, leid ik het ontwerpproces en ben ik verantwoordelijk voor de stijl- en kwaliteitsbewaking.

Jordano da Silva Piloto

jordano.nl
info@jordano.nl

Groningen, Nederland
0625513333

In deze resumé geef ik een korte impressie van diverse opdrachten waaraan ik de afgelopen zes jaren heb gewerkt. Mocht je nieuwsgierig zijn naar meer? Neem dan contact met mij op.

Resumé

Freelancer Creatief Strateeg en Designer — Startup Falki Day Trips ABC Eilanden
2020 – on hold ivm COVID-19

Voor de stichting en vliegschool Falki Aviation op Curaçao en Bonaire ben ik als partner gevraagd om gezamenlijk een nieuw onderdeel op te zetten. De stichting gaat uitbreiden met nieuwe vliegtuigen waarmee ze rondvluchten en all-in day trips gaan uitvoeren op Aruba, Bonaire en Curaçao.

Naast het ontwerpen van het merk ben ik verantwoordelijk voor de service design en user experience. Dit proces start op de website en stopt pas na een veilige terugkomst op de luchthaven. Door middel van videobellen wordt het project gerealiseerd met stakeholders uit Nederland en Caribisch Nederland.

De rol die ik vervul is vergelijkbaar met de functie marketing en communicatie strateeg. De leiding ligt bij de oprichter van Falki Aviation.

Freelancer Product Owner — Signitt New York
2018 – on hold ivm COVID-19

Signitt helpt klanten aan hun gewenste online reputatie. De regie wordt vanuit een online profiel aangestuurd. Dit profiel bevat onder andere key-proofpoints, artikelen, biografie en contact mogelijkheden. De geheime formule zorgt voor relevantie en autoriteit op internet waardoor er gestuurd kan worden op persoonlijke doelen zoals een nieuw beroepsfunctie. 

Aan dit project werk ik mee als product owner en designer. Ik ben verantwoordelijk voor de planning, kwaliteit en communicatie. Daarnaast zit ik elk sprint review voor en leid ik het feedbackproces tussen de opdrachtgevers en overige freelancers. 

Voor de aansturing heb ik gekozen voor een human-centered aanpak en een Scrum/Agile samenwerking. Op deze manier kan elk teamlid overal ter wereld zelfstandig werken aan zijn/haar onderdeel.

Als designer zorg ik niet alleen voor het grafisch gedeelte, maar verricht ik ook onderzoek en voer ik gebruikerstesten uit ter bevordering van de gebruiksvriendelijkheid en het vertrouwen.  

Freelancer Creatief Strateeg en Designer — Chubb Fire and Security HQ Hamburg
2019

Chubb – voorheen beter bekend als Ajax –  is een toonaangevende dienstverlener op het gebied van elektronische beveiliging, brandbestrijding en alarmcentralediensten.

Ik werd gevraagd om het proces van uitgave en inname van apparatuur voor technici van Chubb te verbeteren. Het project kreeg de naam ‘Project 404’.

Als creatief strateeg ging ik de uitdaging aan om een platform te creëren wat breed gedragen zou worden en aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep.

In het denkproces heb ik diverse methodes en modellen gebruikt om input op te halen bij alle stakeholders. Omdat dit project om gedragsverandering vraagt, is een vluchtig gesprek met de stakeholders niet afdoende. Daarom ging ik actief het veld in om focusgroepgesprekken te houden. Dit vormde het fundament van het nieuwe platform genaamd ‘Appeal’. 

Als basis gebruikte ik Scrum/Agile en Design Thinking. In cycli van drie weken werkte ik aan ideevorming, onderzoek, documentatie, prototype, tests, design en sprint review. Hierdoor was het voor alle stakeholders duidelijk hoever het project was en wanneer zij een contact moment konden verwachten. 

Lead Designer — NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden
2018 – 2019

Voor het lectoraat Circular Plastic was ik lead designer. Ik was verantwoordelijk voor het ontwerpen van het logo en voor alle communicatiemiddelen zoals methodes en handleidingen. Daarnaast hield ik me bezig met het aanschaffen van meubilair en apparatuur.

Als enige creatieveling had ik veel vrijheid. Hierdoor koos ik voor een pragmatische aanpak ‘do-what-needs-to-be-done’.

Freelancer Creative Director — CoolBrands People New York
2017 – on hold ivm COVID-19

CoolBrands People helpt mensen en bedrijven bij het realiseren van hun doelen door middel van storytelling.

Met CoolBrands People heb ik een langlopende samenwerking. Door de jaren heen heb ik diverse functies uitgevoerd. In 2017 ben ik gestart als content manager en was ik verantwoordelijk voor het posten, seeden, tracken en rapporteren van content. Hierop volgde video editing van interviews en aftermovies. 

Op het gebied van web heb ik diverse websites afgeleverd en onderhouden. Kortom, ik heb een uiteenlopende takenpakket waar ik mijn creativiteit goed in kwijt kan. Ondertussen staat de teller boven de vijftig mensen/bedrijven waarvoor ik iets heb mogen betekenen.

Freelancer Internal Communication Specialist — KLM Royal Dutch Airlines Amstelveen
2017

Door het succesvol afronden van het project Data Lighting in 2016 kreeg ik het aanbod om als freelancer om aan de slag te gaan bij KLM. Ik werd ingevlogen om het project Winning Way of Working (WWoW) te ondersteunen. De ondersteuning bestond uit het meedenken over een interne campagne waarmee WWoW draagkracht kon winnen onder de werknemers van KLM.

Als lead communication werkte ik nauw samen met de afdeling communicatie en betrokken projectmanagers. Voor dit project gebruikte ik een human-centered aanpak om te onderzoeken, prototypen en presenteren.

Oprichter en CEO — Brandaris Group Groningen
2017 – heden

Brandaris Group is mijn bedrijf waar ik alleen en/of in samenwerking met freelancers uit mijn netwerk grotere projecten mee aanpak.

Na een jaar van intensieve voorbereiding was het in 2017 zover, de oprichting van Brandaris Group. De branding en het bedrijfsconcept zijn door mezelf bedacht en gepitcht in mijn netwerk. 

Bij Brandaris Group zet ik design thinking en behavioural design in, om complexe vraagstukken uit de private en publieke sector aan te pakken. Met innovatieve modellen uit de wereld van design thinking en behavioural design (her)ontwerp ik strategieën, processen, systemen, communicatie, service, cultuur en gedrag. Het einddoel is het realiseren van verbinding tussen mens en systeem. 

Opleiding

Communication & Multimedia Design
NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden
Bachelor of Science (BSc)

Bank en verzekeringswezen
Noorderpoort Groningen

VMBO TL
RSG De Borgen Olde Borg Leek

Stage

MediaLAB Amsterdam
2016 – 2017
MediaLAB Amsterdam is een creatieve, interdisciplinaire studio waar studenten en onderzoekers samenwerken aan innovatieve en interactieve onderzoeksprojecten voor creatieve industrieën.

Hier heb ik verdieping opgedaan over conceptontwikkeling, interaction design, Scrum/Agile, HTML, CSS, JavaScript, 3D-printing, laser snijden en interculturele communicatie.

KLM Royal Dutch Airlines
2016 – 2017
Vanuit MediaLAB Amsterdam ben ik bij KLM geplaatst om het project genaamd Data Lighting te leiden in de rol van Product Owner.

Gedurende dit project bestond mijn takenpakket uit het behouden van visie om de projectdoelstellingen te behalen, bepalen van zakelijke waarden van de doelen, prioriteren van de doelen en communiceren met alle stakeholders. Mijn verantwoordelijkheden waren productwaarde maximaliseren en het bijhouden van de backlog.

Traineeship

Sterc Online Agency
2020
Traineeship Strateeg/Digital Consultant

Cursus

High-paced, Agile Human-Centerend Design Process
Hogeschool van Amsterdam

Pitchen en presenteren
Edo van Santen Pitch Coach en Trainer

Communicatietraining
KPN Groningen

Tools

Illustrator, InDesign, Photoshop, Premiere Pro, After Effects, XD, Apple iWork, Microsoft Office, G Suite, HTML/CSS, WordPress, Asana, Notion en Sibelius

Talen

Nederlands
Voertaal

Papiaments
Moedertaal

Engels
Goed spreken, schrijven en lezen

Duits
Basis spreken, schrijven en lezen

Spaans
Basis spreken, schrijven en lezen

Portugees 
Matig spreken, schrijven en lezen

Nevenactiviteiten

Medeoprichter en bestuurslid — Traditional Collective Leeuwarden
2015 – heden

Samen met drie andere meesterbreinen uit de muziekwereld had ik het voorrecht om een vereniging op te zetten. Een vereniging is in mijn optiek uitdagender dan een eigen onderneming door de karakter van vrijwilligheid. Het maakt mij des te meer trots omdat, in  eerste jaar twee sponsordeals zijn gesloten met topleveranciers Büchler Trommelbau uit Basel, Zwitserland en Loyal Drums uit Washington DC, Verenigde Staten. 

Na de oprichting volgden er meerdere optredens op top niveau met gedreven professionals, semi-professionals en amateur muzikanten.

Artistiek Leider — Muziekvereniging Noordenveld Roden
2014 – heden

Muziekvereniging Noordenveld, waar het voor mij in 2001 is begonnen als het gaat om muziek. Na jaren actief spelend lid te zijn geweest ben ik op jonge leeftijd begonnen met het geven van muzieklessen. Na enkele tussenjaren ervaring bij het Pasveerkorps in Leeuwarden ben ik gevraagd om artistiek leider te worden.

Het team waarmee ik nauw samenwerk om de klank, uitstraling en koers te bepalen bestaat uit tien personen namelijk: instructeurs, arrangeurs, coördinator en bandmanager. 

Tijdens de artistieke invulling van het programma zit ik de vergaderingen voor, leid ik het ontwerpproces en ben ik verantwoordelijk voor de stijl- en kwaliteitsbewaking.

Overig

Creatives Across Network
Bestuurslid in 2017 – 2018
Portefeuille voor subsidies, awards en challenges

Pasveerkorps Leeuwarden
Instructie opleiding

L’Exception Wijncursus
Wijnproefcursus

MBTI Persoonlijkheidstype
ESTJ

Referentie

Op aanvraag.

Wil je me inzetten of heb je vragen?

4 + 4 =